Aandachtspunten voor het trainen van meiden
25 april 2022 
in Coachen

Aandachtspunten voor het trainen van meiden

Suzanne Bakker, trainer/coach van het vrouwen talententeam van Ajax, ziet dat er nog veel winst te halen is bij het trainen van meisjes. Zij benoemt drie pijlers die trainers kunnen helpen bij het trainen van meiden. Door haar rol heeft ze heel veel trainingen gezien. Ook in de breedtesport. Daar keek zij vooral of speelsters plezier hadden in de training. Ze zag helaas regelmatig speelsters die geen plezier hadden. De rol van de trainer hier is vaak cruciaal.
Het is belangrijk dat je meiden anders benaderd dan jongens. Daarbij onderscheidt zij drie pijlers waar je extra op moet letten als trainer in het meidenhockey.

1. De sfeer 
Je dient de onderlinge sfeer goed bewaken. Als meisjes een onenigheid of zelfs ruzie met elkaar hebben, dan is het belangrijk meteen in te grijpen als trainer. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat ze dit meenemen naar huis en de volgende training of activiteit kan het weer een rol spelen in de groep.
Bij jongens daarentegen zie je vaak dat het al vergeten is als ze naar huis gaan en de volgende keer hockeyen ze gewoon weer lekker met elkaar.

2. Het sociale
Je merkt dat meiden vaak even de ruimte nodig hebben om te kletsen en zelfs tijdens de training de behoefte hebben om iets te vertellen over wat ze meegemaakt hebben. Gooi maar een bal tussen een jongensgroep en een meidengroep en kijk wat er gebeurt. De jongens gaan meteen hockeyen en meiden gaan eerst nog even kletsen.

Je kunt dit geklets als trainer natuurlijk meteen afkappen, ze zijn immers om te hockeyen en niet te kletsen. Zij raadt echter aan ze even de ruimte laten, eventueel zelfs interesse te tonen en daarna laat je ze weer hockeyen. Belangrijk is het dus om af te kaderen: wanneer er ruimte is om te kletsen en wanneer het hockey weer centraal staat. Daar moet je een balans in vinden.

3. Communicatie
Meiden hebben vaak meer behoefte aan om het hoe en waarom te weten. Ze zullen daarom vaker vragen waarom ze een bepaalde oefening moeten doen en wat de relatie is naar de wedstrijd. Ook bij wedstrijden willen ze vaak precies weten wat ze moeten doen, terwijl jongens vaak het liefst gewoon aan de gang gaan en het zelf uitzoeken (trial and error). Neem hier de tijd voor en voorzie ze in die behoefte.”

Voor dit alles geldt dat het een richtlijn is en natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar het volgen van deze pijlers helpt vaak wel voor een betere en leukere training. 

Over de schrijver
Wij maken trainers, coaches en spelers veel beter.
Reactie plaatsen