Laat E- en F-jeugd op alle posities spelen
01 april 2022 

Laat E- en F-jeugd op alle posities spelen

Volwassenen kunnen het vaak niet laten. Ze zien al dingen in die ‘jonkies’. De typische aanvaller, de typische verdediger. Ze genieten van de ‘vroegrijpe’ speler, negeren de ‘dromer’.

Het is echter de kunst om in elke E- en F-speler kwaliteiten te ontdekken en deze verder te ontwikkelen. Voel de verschillende behoeften van zowel de beginneling als de balvaardige speler in je team aan. Steek in op ieders niveau, geef tips op maat om een volgende stap te kunnen maken. Bij goede begeleiding blijkt vaak een nieuwe hockeyspeler na twee of drie jaar één van de betere spelers te zijn geworden.

Elke speler is anders
Dan zijn er de diverse ‘persoonlijkheidjes’. De drukke praatjesmaker die in de kleedkamer het hoogste woord heeft en soms zijn/haar grenzen verkent. De afwachtende hockeyspeler die zijn/haar plekje op het veld en in de kleedkamer nog moet vinden. Elke speler is anders, en elke speler verdient de aandacht die bij hem of haar past. Maar hoe ver moet die aandacht gaan?

Wie ben jij als hockeycoach eigenlijk?
Moet jij je verdiepen in het temperament van ieder van je spelers en daarop je beleid afstemmen? Of zijn daarvoor de paar uurtjes per week niet toereikend? Biedt het wel houvast als je kinderen in hokjes stopt? Je kunt beginnen met wie jij als coach eigenlijk bent. Ben jij geduldig of ongeduldig? Emotioneel of juist meer analytisch? Geef jij veel instructies of vraag je aan spelers om met oplossingen te komen? Door welke bril kijk jij eigenlijk naar hen? Was jijzelf bijvoorbeeld vroeger een ‘typische’ keeper en ben je nu allergisch voor spitsen die nooit meeverdedigen?

Gedrag als gevolg van…
Hoe sterk sommige kenmerken van kinderen ook in het oog springen, de relatie met wat ze in de kleedkamer en op het veld laten zien is niet altijd duidelijk. Gedrag kan namelijk net zo goed het gevolg zijn van achtergrond, cultuur, religie, de situatie thuis, woonomgeving, school, economische status en medische zaken. Of het is gewoon Suikerfeest of sinterklaastijd, en heerst opwinding alom…

Waarom hockeyen deze pupillen?
Het begeleiden van een E-of F-team is dus maatwerk. Maar complimenten werken voor iedereen. Hier bovenop kun je elke hockeyer meer op maat begeleiden. Zoek bijvoorbeeld naar persoonlijke drijfveren. Waarom komen ze eigenlijk? De een volgt blind zijn beste vriendje of vriendinnetje, een tweede kijkt op naar zijn oudere, eveneens hockeyende broer of zus en een derde is ervan overtuigd dat hij/zij later bij Bloemendaal of Den Bosch hockeyt. Alle drie verdienen jouw aandacht.

Niet nu al in een hokje stoppen

Je stopt een E- en F-speler als persoon én als speler makkelijk in een hokje. Zo vinden nogal wat coaches dat spelers zich op deze leeftijd al moeten specialiseren. Een goed argument daarvoor is er niet. Eigenlijk bezwijken deze coaches voor de verleiding om naar eigen inzicht kinderen nu alvast op te delen in ‘spelmakers’ en ‘dienende’ spelers. In ‘belangrijke’ spelers op de as van het veld en ‘misbare’ spelers op de vleugels. In balvaardige spelers voorin en spelers met een flinke trap achterin. Maar…

Alle posities en rollen
Het is juist jouw uitdaging om de spelers uit te dagen kennis te maken met álle posities en rollen. Later in het hockey leerproces wordt vanzelf duidelijk wie aanleg heeft voor welke rol.

Over de schrijver
Wij maken trainers, coaches en spelers veel beter.
Reactie plaatsen