Laat een speler keuzes ontdekken
18 april 2022 

Laat een speler keuzes ontdekken

Niet jij maar de speler beslist wat hij/zij doet in een bepaalde situatie. In de wedstrijd én op de training. Je zegt niet voor wat een speler zou kunnen doen, maar laat het hen zelf ontdekken.

Je kunt ze wel helpen de goede keuze te maken. Je kunt ze ook uitdagen om na te denken over mogelijke oplossingen door het stellen van een vraag. Maar niet door te roepen vanaf de zijlijn. Spelers leren veel meer als zij al eerder door jou zijn voorbereid op keuzes.

Liever je stem dan een fluitje 
Hoe doe je dit? Door tijdens oefenvormen regelmatig hard op je fluitje te blazen, het spel te stoppen en te vertellen wat fout ging? Beperk het gebruik van de fluit tot het minimum. Kun je de groep met de stem bereiken, doe dat dan. Bij toernooitjes op de training of een groot oefencircuit, met veel rumoer bij het wisselen van tegenstander of veld, het bij elkaar komen komt een fluitje goed van pas. Laat het verder achterwege.

Specifieke aandachtspunten
Leg een vorm alleen stil voor aandachtspunten die centraal staan. Dat kan de specifieke doelstelling van de vorm zijn (kansen benutten door samenspel in een situatie van overtal). Maar ook een opmerking die altijd geldt (veld groothouden bij opbouwen).

Allerlei andere zaken? 
Spring niet van de hak op de tak, begin niet over allerlei andere zaken. Concentreer je op aandachtspunten die de spelers al kennen, bijvoorbeeld uit de wedstrijdbespreking van zaterdag. Als jouw aanwijzing betrekking heeft op het team, dan is het verstandig een ‘situatieve’ stop in te lassen.

Als één speler moeite heeft
Als slechts één individuele speler moeite heeft met aannemen of passen, kun je deze ook helpen – anderen leren daar van. Dit kan begeleidend, in de oefenvorm zelf. Of juist apart van de rest, wanneer de speler even rust heeft. Tussen twee vormen door speel je de bal een paar keer met de speler over en leg je uit hoe de bal geraakt moet worden.

Situatie ‘bevriezen’
Leg je het spel stil, dan is het zaak dat de spelers blijven staan in die situatie waar jij iets over wilt zeggen. Je ziet een aanvaller die twee tegenstanders probeert te passeren terwijl een medespeler vrij staat. Herken de leersituatie zo spoedig mogelijk, zodat dit zo ‘echt’ mogelijk is. Roep ‘stop!’ De spelers zullen gelijk stilstaan en je aankijken. Nu is het zaak dat je de spelers snel het probleem doet inzien, en dat zij vervolgens zélf een oplossing aandragen.

Over de schrijver
Wij maken trainers, coaches en spelers veel beter.
Reactie plaatsen