Positief coachen: stel reële en uitdagende doelen en praat taakgericht
09 mei 2022 

Positief coachen: stel reële en uitdagende doelen en praat taakgericht

Resultaatdoelen zijn te veel afhankelijk van je tegenstander. Tegen een veel beter team kun je 100% geven en toch verliezen. Een inspanningsdoel (inzet) is voor een speler bereikbaar. Maar ook een taakgericht doel zoals: verdedigen voor je man, bal verleggen via de kom, uit het duel hockeyen, elkaar helpen door aan te geven, open of gesloten aannemen, het uitvoeren van een bepaalde techniek etc.. Een algemene regel is dat mensen hun best willen doen voor de dingen waarvoor ze beloond zullen worden. Als wij de inzet/inspanning van de spelers waarderen en belonen of de poging om een bepaalde taak uit te voeren, zullen ze zich de volgende keer weer inzetten.

De link tussen inspanningsdoelen en resultaatdoelen
Steeds weer aandacht op resultaatdoelen kunnen ervoor zorgen dat de inzet en het plezier afneemt. Men raakt ontmoedigd als het resultaat niet gehaald wordt. Het-lukt-toch-niet-gevoel. De coach moet resultaatdoelen wel in het vizier houden. Tenslotte blijft het winnen van de wedstrijd wel belangrijk. Het is de kunst om het team laten focussen op inspanningsdoelen. Daarmee ligt de focus dus op het proces. Niet wat we willen bereiken maar hoe we iets willen bereiken. Als de inspanningsdoelen verbeteren komen de resultaatdoelen vanzelf. Daar komt de uitspraak vandaan: om te winnen moeten we het vooral niet steeds over winnen hebben.

Hoe moet je inspanningsdoelen formuleren?
Je moet rekening houden met twee criteria:

  • Het moet gaan over hoeveel inzet iemand moet plegen;
  • Het moet onder controle van de speler staan.

In de kleedkamer voor een wedstrijd zeggen tegen de spits dat hij moet scoren voldoet hier dus niet aan.

Formuleer het bijvoorbeeld zo: "Zorg dat je als spits de verdedigers bezighoudt. Bind ze aan je. Beweeg veel en zoek de kaats. Maak je breed/sterk."

Stretchdoelen
Formuleer doelen die niet te dichtbij liggen. Voor een doel moeten de spelers hun uiterste best doen. De doelen liggen eigenlijk net iets verder dan dat wat de spelers denken te kunnen bereiken.

Stel de doelen bij als ze echt te ver blijken te liggen. In het algemeen is het zo dat ambitieuze doelen voor verandering zorgen. Je kunt de doelen namelijk niet bereiken als je op de oude voet verder gaat.

Tenslotte is het zinvol om na te denken over waar je je bij elke speler op richt. Vaak blijkt het beter te werken om dat wat iemand al goed kan nog beter te maken (van een 8 een 9) dan te blijven werken aan iets wat iemand niet zo goed kan (van een 5 een 6). Kortom benut en geef aandacht aan de kwaliteiten van spelers. Dat motiveert enorm en kost (iedereen) minder inspanning. Vaak blijkt het dan ook nog zo te zijn dat hierdoor het zelfvertrouwen zo groeit dat ook die 6 gehaald wordt!

Over de schrijver
Wij maken trainers, coaches en spelers veel beter.
Reactie plaatsen