Vier basisprincipes voor een goede hockeytrainer. Deel 3: Individueel aandacht geven.
07 november 2022 

Vier basisprincipes voor een goede hockeytrainer. Deel 3: Individueel aandacht geven.

Principe 3 Individueel aandacht geven

De Basisprincipes voor een hockeytraining
Afke van der Wouw (sportpsycholoog) heeft de vier inzichten verwerkt in een mindmap.

Mindmap: Basisprincipes van hockeytraining geven

Principe 3: Individueel aandacht geven
Een goede relatie met jouw hockeyspelers zorgt voor een groter leereffect. Toch is het geven van individuele aandacht aan iedere speler niet altijd makkelijk. De teams bestaan uit veel verschillende kinderen en sommige kinderen hebben een rugzakje. Hoe ga je hier nou mee om?

Bij dit principe wordt gekeken naar het kennen van jouw spelers. Wat wil je wel en niet van jouw hockeyspelers weten? En hoe kan je de kennis die je hebt van jouw spelers inzetten om individueel aandacht te geven? Bijvoorbeeld: alleen al het kennen van de namen van alle hockeyspelers (en deze regelmatig voor iedere hockeyspeler tijdens de training te gebruiken) zorgt voor individuele aandacht en het gevoel bij spelers dat zij gezien worden. Als een hockeytrainer de namen van zijn spelers niet kent, dan voelen de spelers zich minder aangesproken. Dat creëert veel verwarring en onduidelijkheid. Daarnaast kun je natuurlijk ook aan het begin of einde van elke hockeytraining of wedstrijd elke speler even naar iets persoonlijks zoals school of vakantie vragen.

Bij het trainingsprincipe ‘Individuele aandacht’ gaat het ook om algemene kennis over ontwikkeling. Jonge spelers kunnen er ouder en wijzer uitzien dan zij zijn. De groei van het lijf hoeft niet synchroon te lopen met de groei en ontwikkeling van de hersenen. Zo kan een boom van een jongen er volwassen uitzien, omdat zijn lichaam al ver ontwikkeld is, maar is zijn gedrag nog heel kinderlijk, omdat zijn hersenen nog niet zo ver zijn. Een kleinere speler kan er weer jong en kinderlijk uitzien door zijn lengte, maar cognitief al verder zijn. Houd hier rekening mee, evenals met de hersenontwikkeling van kinderen. Zo kan een kind van 10 de termijn van ‘over een week’ nog niet goed overzien. Weet dat de hersenen pas ver na het 20e levensjaar uitgegroeid zijn. Hockeytrainers en coaches moeten zich bewust zijn van deze ontwikkelingen.

Over de schrijver
Wij maken trainers, coaches en spelers veel beter.
Reactie plaatsen